مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و رضایتمندی شغلی(فصل 2)

بار دیگر یکی از بهترین فایل ها در مورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و رضایتمندی شغلی(فصل 2)برای شما نمایش داده می شود که می تواند نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و رضایتمندی شغلی(فصل 2)

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-هوش-هیجانی-و-رضایتمندی-شغلی(فصل-2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی و رضایتمندی(فصل دوم) در 37 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

تاریخچه هوش هیجانی
توصیفهای داده شده ازهوش هیجانی به همان قدمت رفتا رانسانی است .ازانجیل عهد قدیم وعهد جدید وفلاسفه یونانی گرفته تا شکسپیر،توماس خبرسون وروانشناسی مدرن،جنبه هیجانی منطق به عنوان عنصربنیادین سرشت انسان مطرح شده است. کسانی که هوش هیجانی خود راتقویت می کنند وآنرابه حد کمال می رسانند،یک توانایی منحصر به فرد بدست می اورند تا درشرایط وموقعیتهایی که دیگران درآن گیرمی کنند ورنج می کشند،به خوبی شوکوفا شوند. هوش هیجانی «چیزی» دردرون هریک ازماست که تا حدی نا محسوس است.هوش هیجانی است که تعیین می کند چگونه رفتا رخود را اداره کنیم،چگونه با مشکلات اجتماعی کناربیاییم وچگونه تصمیم ها یی بگیریم که به نتایج مثبت ختم شوند(پارسا ،1379،ص13).
درسالهای 1900تا1920 جنبش جدیدی پدید آمد که می خواست برای اندازه گیری هوش شناختی (IQ) راهی پیدا کند. دانشمندان آن زمانIQ  را که روشی سریع برای جدا کردن افرادمتوسط از افراد باهوش بود، مورد مطالعه قرار دادند. آنها خیلی زود متوجه محدودیت های این روش شدند . بسیاری از مردم خیلی باهوش بودند،اما توانایی آنها در اداره کردن رفتارشان وکنار آمدن با دیگران آنها را محدود  کرده بود. همچنین آنها متوجه شدند افرادی وجود دارند که هوش متوسط دارند ولی در زندگی بسیار موفق هستند  (ابراهیمی ،1379،ص28) .
ثرندایک،استاد دانشگاه کلمبیا اولین کسی بود که مهارت های هوش هیجانی را نامگذاری کرد.اصطلاحی که او اختراع کرد «هوش اجتماعی »نشانگر توانایی افراد است که در خوب کنارآمدن با مردم مهارتهای کافی دارند. درسالهای دهه1980بود که هوش هیجانی (EQ) نام فعلی خود را بدست آورد .بلافاصله بعداز آن مطالعات وپژوهش ها ی بسیار قدرتمندی انجام شده ،از جمله سری پژوهش ها در دانشگاه ییل که هوش هیجانی را به موفقیت های شخصی،شادی و موفقیت های حرفه ای ربط می داد .(گنجی ،1384،ص17 ).
ارسطو در اخلاقیات نیکو ماخین، که تأملات فلسفی او را درباره ی نیکی و سعادت دربر می گیرد چنین مطرح می کند که لازم است مهارت زندگی هیجانی مارا هوش و عقلانیت بر عهده گیرد.احساسات ما زمانی که به خوبی بکار گرفته شوند،با خرد ومنطق همراهند؛وبه تفکرها،ارزش های ما وبقای ما جهت می دهند.اما به آسانی می توانند به خطا بروند واکثرمواقع نیزچنین می شود . ازدیدگاه ارسطو،مشکل انسان دراین نیست که ازهیجان برخوردار است ،بلکه آنچه اهمیت دارد،مناسب بودن هیجان ونحوه ابرازآن است. سؤال این است که چگونه می توانیم هوش رابه هیجان – مدنیت رابه خیابانها واهمیت قا ئل شدن برای دیگران رابه زندگی جمعی خود بیفزاییم؟ ( بلوچ ،1383،ص21).

تعریف هوش هیجانی
درتعریف واژه «هوش» اتفاق نظر میان روانشناسان وجود ندارد وبرای تعریف آن ازویژگی هایی استفاده می شود. هنگامی که هوش مورد مطالعه قرار می گیرد،خود هوش نیست ؛ بلکه رفتاریا عملکردهوشمندانه است بنابراین به جای تفکردرباره هوش باید درباره رفتارهوشمندانه تحلیل کنیم ومبنای رفتارهوشمندانه باید نوعی دانش واطلاعات درکلی ترین معنای آن باشد که به طوررسمی یا غیررسمی کسب شده اند تأ ثیرهوش بررفتارهوشمندانه با حافظه آغازمی شودیک عامل مرتبط با آن ،به یاد آوردن اطلاعات،اعمال آموخته های قبلی دروضعیت موجود،یعنی توانایی انتقال یا تصمیم گیری است.برخی ازافراد نسبت به دیگران ظرفیت بسیاربیشتری برای انتقال دارند که نشان ازهوش بالای آنان دارد. جنبه های دیگرهوش دررفتارهوشمندانه شامل سرعت عمل دررسیدن به راه حلها وپاسخها توانایی حل مسئله است( ابراهیمی ،1379،ص56).
اسپیرمن  با مطالعه تستهای هوش،نظیرتست استنفرد بنیه،به این نتیجه رسید که عامل مشترکی درهمه تست ها وجود دارد. اونام این عامل را (G)  یا هوش عمومی گذاشت که درتمام استعدادها ومسائل مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد. اسپیرمن با آزمایشهای متعدد دیگری ثابت کرد که یک عامل تخصصی نیزبرای هریک ازاستعدادها وجود دارد که آن را(S ) یاعامل تخصصی نامید؛ مثلاً برای یاد گرفتن مدیریت به یک استعداد کلی (G) ویک استعدادتخصصی (S) نیاز است. سپس ترستون با تحلیل خود ثابت کرد که عامل (G ) خود ازهفت قسمت استعداد عددی،روانی،کلامی،درک معانی حافظه استدلال ،درک روابط فضایی وسرعت ادراک تشکیل شده است(شریفی ،1385،ص 42و43).
نظریه های استرنبرگ وگاردنریک یا چند طبقه ازهوش اجتماعی رامطرح کرده اند. درنظریه گارد نر،این طبقات عبارتند از: هوش بین فردی ویا درون فردی وجنبه هایی ازهوش عمل رابرگرفته است واخیراً توجه زیادی رابه خود جلب کرده است،هوش هیجانی نامیده می شود.هوش هیجانی بوسیله پیترسالووی وجان مایر(1990) به عنوان توانایی نظارت براحساسات وهیجانات خودودیگران،تمیزقائل شدن بین آنها واستفاده ازاین اطلاعات برای هدایت تفکروعمل خود تعریف شده است (بیا با نگرد،1384،ص116).
سالووی ومایردررساله قوی وبی نظیرخود به سال 1990 هوش هیجانی (EQ) رانوعی ازهوش توصیف کردند که توجه به احساسات و هیجانات خود و دیگران ،فرق گذاشتن بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای راهنمایی افکار و اعمال فرد را شامل می شود .با اینکه مقیاس های هوش هیجانی از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی بدست نمی آیند،معمولی ترین اختصار برای هوش هیجانی از روی ضریب هوشی IQ برداشته شده است که به آن ضریب هیجانی EQ می گویند.نظریه سالووی ومایر بر این باور استوار است که تعداد کمی ازمهارت های ویژه وجود دارد که درهمه آنها یا دقت مهم است یا کارایی (اثر بخشی): دقت درشناخت و درک حالات هیجانی خود و دیگران ،و کارایی در تنظیم ،کنترل و استفاده از هیجان ها در رسیدن به اهداف .به نظر سالووی و مایر در هوش هیجانی چهار جنبه اساسی وجود دارد :
1)شناخت هیجان ها
2)درک هیجان ها
3)تنظیم هیجان ها
4)استفاده از هیجان ها (گنجی ،1384،ص 152).
مفهوم هوش هیجانی به وسیله دانیل گلمن (1995) گسترش یافته است .گلمن معتقد است برای پیش بینی شایستگی یک فرد ،اهمیت بهره هوشی کمتر از هوش هیجانی است .از دید گلمن ،هوش هیجانی چهار حوزه را در بر می گیرد:
1)رشد آگاهی های هیجانی- مانند توانا یی جدا کردن احساسات ازاعمال
2)مدیریت هیجانات – مانند قادربودن به کنترل خشم
3)خواندن هیجانات – مانند توانایی تشخیص موضع د یگران
4)اداره کردن ومدیریت روابط – مانند توانایی حل کردن مشکلات ارتباطی(بیابانگرد،1384،ص116).
توصیف گلمن ازهوش هیجانی که درطول سالها تحول یافته است،چهارزمینه جای رادربرمی گیرد : خودآگاهی،خودمدیریتی،آگاهی اجتماعی ومدیزیت رابطه.اوبیست قابلیت مشخص ارائه می دهد که درقالب چهارزمینه جای می گیرند برای مثا ل زمینه خودمدیریتی شامل شش قابلیت می شود:خود داری،قابل اعتماد بودن،وظیفه شناسی،سازگاری،انگیزه پیشرفت وقابلیت ابتکا رورهبری.همان طورکه گفتیم ،ازنظرگلمن مفهوم EQ بیست قابلیت مختلف راشامل می شود،بنابراین نسبت به نظریه سالووی ومایردید گسترده تری دارد (آقازاده،1384،ص153).
مفهوم هوش هیجانی نشان می دهد که چرا دونفربا IQ یکسان ،ممکن است به درجات بسیارمتفاوتی ازموفقیت درزندگی دست یابند .هوش هیجانی یک عنصربنیادین ازرفتارانسان است که جدا ومتفاوت ازهوش شناختی (عقل ) عمل می کند.بین  I QوEQهیچ رابطه شناخته شده ای وجود ندارد.شما اصلا ًنمی توانید ازروی هوش شناختی یکنفرهوش هیجانی او راحد س بزنید. این یک خبرخوب است،زیرا هوش شناختی انعطا ف پذیرنیست  IQازهمان لحظه تولد ثابت است یادست کم ثبات نسبی دارد ،مگراینکه یک تصادف یا آسیب مغزی آن راتغییربدهد.هیچکس با یادگیری واقعیت های جدید یا فراگرفتن اطلاعات عمومی بیشتر باهوش ترنمی شود. هوش شناختی یعنی توانایی یادگیری،که درپانزده سالگی همان است که درپنجاه سالگی . اما برعکس ،هوش هیجانی مهارتی انعطاف پذیراست که به آسانی آموخته می شود. بااینکه بعضی مردم نسبت به دیگران ،به طورطبیعی هوش هیجانی بالاتری دارند،کسی که حتی بدون هوش هیجانی بدنیا آمده است بازهم می تواند درخود ،EQ بالابوجودآورد(همان منبع ،ص155).
گلمن با مطرح ساختن پژوهشهای خارق العاده که درزمینه مغزورفتارانجام شده است نشان می دهد که عوامل دیگری دست اندرکارند که موجب می شوند افرادی که هوشبهربالایی دارند،درزندگی موفقیت چندانی بدست نیاوردند،اما کسانی که هوش بهرمتوسطی دارند ،درمسیرموفقیت قراربگیرند.این عوامل جنبه دیگری ازهوشمندی راشامل می شوندکه گلمن آن را «هوش هیجانی» می خواند. هوش هیجانی موارد زیررا شامل می شود:خودآگاهی وکنترل تکانشگری ،پایداری ،اشتیاق وانگیزش ،همدلی ومهارت ومهارت اجتماعی (بلوچ ،1383،ص11).

مفهوم رضايت شغلي
دانشمندان درباره رضايت شغلي تعاريف مختلفي دارند . ذکر شغلي اين تعاريف عمده، موجب رسيدن به يک تعريف کامل مي شود .در سال ١٩٣۵ ، رابرت هاپاک ، رضايت شغلي را در ارتباط با عوامل روانشناختي ،فيزيولوژيکی و اجتماعي تعريف کرده است . يعني جهت رسيدن شاغل به رضايت شغلي ، لازم است از نظر رواني ، جسماني و اجتماعي ارضاء شود . اين تعريف ترکيبي از عوامل مختلف ارضاء کننده است(رضائيان،1382،ص123) .
در سال ١٩۶۴ ، ويکتور وروم ، رضايت شغلي را به عنوان تمايلات رواني فرد نسبت به نقشي که شاغل در شغل خود ايفاء مي کند تعريف کرده است . در اين تعريف باتوجه به مفهوم نقش که عبارت است از جنبه کارآمدي از انجام يک وظيفه به وسيله فرد ، مي توان گفت بدين وسيله شاغل خود را در سازمان مفيد مي يابد . در نتيجه ،احساس رضايت به او دست مي دهد(ميركمالي،1374،ص85).
 در سال ١٩٨۵ ، ديويس نيواستورم ، رضايت شغلي را ، مجموعه اي از احساسات سازگار نسبت به شغل مي داند . اين احساس زماني حاصل مي شود که خواسته ها ، نيازها ، آرزوها و تجربه هايي که شاغل هنگام ورود به سازمان با خود دارد ، ازطريق شغل برآورده شود . بدين گونه بين توقعات شاغل و برآورده شدن آنها ، توازن برقرار می شود . در نتيجه شاغل ، نگرشي مثبت به شغل پيدا مي کند که موجب رضايت او مي گردد(همان منبع،ص88) .


فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و رضایتمندی(فصل 2) به شرح زیر می باشد:
تاریخچه هوش هیجانی
تعریف هوش هیجانی
ابعاد هوش هیجانی
بهره هوش وهوش هیجانی
کاربردهای هوش هیجانی
هوش هیجانی درکار
هوش هیجانی درمدیریت
هوش هیجانی وتربیت فرزندان
هوش هیجانی و سلامت
هوش هیجانی وموفقیت شغلی
ارزیابی هوش هیجانی
هوش هیجانی پایین وبالا
چگونه می توانیم هوش هیجانی را افزایش دهیم؟
رضايت شغلي کارکنان
مفهوم رضايت شغلي
تاثير اهرم هاي عواملي  از قبيل
١-حقوق و مزايا

٢-محتوي شغل
٣-انگيزه هاي ارتقاء
۴-تجلي در کار
۵-مشارکت
۶-کار گروهي
٧-محيط و شرايط کاري
مدل رضايت شغلی
نظريه هاي رضايت شغلي
1- نظريه نيازها
2- نظريه انتظارات
3- نظريه نقش
مسائل حل نشده در رضايت شغلي
سنجش رضايت شغلي
ارتباط رضايت شغلي با ساير عوامل
  پيشينه تحقيق
پيشينه داخلي
پيشينه تحقيق در خارج كشور
منابع


چيزی که اين فایل را با بقیه فایل ها متمايز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرينت بودن آن می باشد تا خريدار از خريد خود کاملا راضی باشد.

توضیحات: پرداخت توسط همه کارتهای عضو شتاب در درگاه بانک پاسارگاد امکان پذیر است. شما پس از خرید (مبانی نظری و پیشینه نظری پژوهش هوش هیجانی و رضایتمندی(فصل دوم)) سریعآ لینک دانلود در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود کنید.

نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید
.
دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو)هوش هیجانی دانلود مباني نظري رضایت شغلی مباني نظري هوش هیجانی و رضایت شغلی فصل دوم پايان نامه ارشد رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی چارچوب نظري مفهوم رضايت شغلي پيشينه پژوهش ابعاد هوش هیجانی پيشينه تحقيق تعریف هوش

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و رضایتمندی شغلی(فصل 2)


ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی برنامه ریزی و توسعه روستایی (فصل دوم)

اعتقادات ذاتی و طبیعی ازدیدگاه فلاسفه ومتکلمین اسلامی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش و توسعه(فصل دوم)

طرح کارآفرینی تاسیس کارخانه تولید پودر تخم مرغ

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف عملکرد و ارزیابی عملکرد کارکنان (فصل 2)

مبانی نظری مفهوم سازگاری و مهارتهای ارتباطی

فیلم آموزش کامل درس چهارم زبان انگلیسی هشتم (My healthy: سلامتی من)

مطالعات و رساله معماري طراحی نمایشگاه و فروشگاه شهر کتاب

آموزش ویدئویی کامل + جزوه تایپ شده ، رنگی و مصور فصل هفتم ریاضی یازدهم تجربی ( آمار و احتمال )

دانلود مطالعات و رساله معماري طراحی دهکده تفریحی توریستی مرکز تجاری